Thomas DeLio and the Aesthetics of Intermittence
Thomas Delio (b. 1951) è un compositore che lavora con un senso espansivo dei suoni e degli spazi interni ad essi. Una raccolta di opere selezionate, pubblicate dall'etichetta discografica Neuma, fornisce un compendio efficace...
Afro Garage: Eighteen Ways to Miss Egypt
“Eighteen Ways to Miss Egypt" highlights the center of gravity of improvisation. It deals with a varied, oblique and ironic, ethnic and insightful situation, with a good degree of oddness—a different way of organizing...
Helen Bledsoe & Alexey Lapin: Ghost Icebreaker
There is a kind of symbolism hidden in the music of Bledsoe / Lapin, that it does not reflect a simple emulation of arctic sounds. Although the two musicians do not communicate any introspective...
Making the Contrabass Contemporary: Bertram Turetzky and the Reinvention of the Double Bass
Fino ad un paio di decenni fa il contrabbasso è stato ampiamente trascurato come strumento solista dalla voce complessa. Relegato soprattutto alle sue funzioni tradizionali di supporto all'interno degli ensembles, il contrabbasso ha dovuto...
Kudryavtsev/Vincent/Logofet: Free Trees
In a thriving alveolus of free techniques and with frequent use of gadgets and objects on the cello, the art of 'Free Trees' follows characteristic moments with a sort of apologetic thought; it is...
Ming Tsao: Die Geisterinsel
"Die Geisterinsel" is based on one of the last works of Shakespeare and tells the story of Prospero, exiled to a Mediterranean island, which uses all his powers to make fall in love his...
Helmut Lachenmann: Schreiben/Double (Grido II)
Lately someone have complained of Helmut Lachenmann's inactivity, interpreting it as an exhaustion of ideas, a lack of will in dealing with the failure of the current contemporary music; the situation is also complicated...
Robert Erickson’s Orchestral Colors: Auroras & Other Works
I lavori orchestrali di Robert Erickson sono importanti per il modo con cui incarnano molti dei principi della composizione timbrica elaborati nel suo libro "Sound Structure in Music". I quattro pezzi orchestrali raccolti sul...
From the Borderland between Sound and Music
Uno dei tratti distintivi della musica colta del XX secolo è l'emergere del timbro come oggetto di interesse musicale a sé stante, del tutto indipendente dal tono, armonia o ritmo. Il "classico" di Robert...