Notes on the music of sound: Material, Medium & Manner (first part)

Daniel Barbiero (These notes aren’t intended to be a systematic consideration of timbral music; instead, they record some suggestions and impressions.) The music of timbre considered qua sound imagines timbre as something in itself, as a...

Un simposio per il contrabbasso: le basi di una nuova era (parte seconda)

  Alisei & Stefano Scodanibbio’s Poetics of the Double Bass 1 In a recent piece I suggested that the contemporary equivalent or near-equivalent of the old Common Practice of functional harmony just might be found in the...

Un simposio per il contrabbasso: le basi di una nuova era (parte prima)

Introduzione Nell'area delle sfide e delle interposizioni di genere musicale, il contrabbasso può vantare una nuova storia: gli attuali orientamenti permettono di acclarare una certa effervescenza su quanto si produce nelle rinnovate visuali di compositori...

Ian Power: Maintenance Hums

Nella filosofia della musica ci si è imbattuti spesso nel problema della significatività: teorici come Koopman o Davies hanno riconosciuto che la musica possa fornire dei significati, anche nell'assenza della parola, dove un Kivy,...

Togetherness music: Alexander Hawkins at his best

On these pages, talking about the music of the English pianist Alexander Hawkins is becoming an increasingly frequent occurrence. There are two reasons for our interest, one linked to the quantity of ideas and...

Clemens Gadenstätter: Semantical investigations

One of the most difficult things for philosophers, critics and music scholars is to create a unique theory on mature listening: the quantity and variability of the elements involved are remarkable and all those...

Anthony Cheung: Music for Film, Sculpture, and Captions

It’s just as the title would have it. Music for Film, Sculpture, and Captions, the fifth monograph album from composer Anthony Cheung, contains three works written for, or inspired by, film, sculpture, and closed...

Nuove estetiche a Reykjavik: Guðmundur Steinn Gunnarsson

Quando facciamo riferimento al termine "liminale" spesso vogliamo indicare una situazione al confine, tra la realtà e la finzione, sperimentata sotto l'effetto indotto di un evento: liminale può essere quella fase che si vive...

Notizie

Lo Spontaneous Music Festival a Poznań

Nelle tante ricerche che ho svolto per conoscere meglio le realtà musicali nelle varie nazioni europee, devo riconoscere che per la Polonia ho avuto...

Contemporanea Monferrato